THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ptáte-li se, co se v řadách severočeských heavy-horalů událo za ty dva roku, kdy byla do světa vypuštěna zatím poslední řadová deska o „Slzách Arkóny“, asi budete překvapeni. Není toho totiž zrovna málo. Respektive skupina stále neúnavně objíždí pravidelné koncertní štace, stále si trvá na své představě tradičního těžkého kovu, ovšem její řady teď již vypadají značně jinak. Jestli si ještě vzpomenete (těm s pamětí děravou jako bílé ponožky v sandálech jednoho slovenského smrtonoše může posloužit nápověda), v době pláče nad rozlitým slovanským mlékem zněly zprávy z tábora skupiny již dosti optimisticky, tehdy stále ještě nová zpěvačka Zuzana Martincová se v roli ostře sledovaného hrdla postupně aklimatizovala a s pomalu usínající vzpomínkou na „stín předtím“ (tedy na původní křiklounku Simonu Křtěnovou, nyní snad stále ještě Khailovou?) začala i čím dál víc zapadat do obecné představy o tom pravém hlasu pro KRLEŠ.
Jenže jak praví klasik, nikdo nic nikdy nemá míti za definitivní. Co se vám nestalo. Virtuózní šestistruník lotyšského původu Jiří Karpjuk vstoupil do kapely hrající jako revival Ritchieho Blackmora (na hádání postu vám myslím nemusím dávat nápovědu) a to se samozřejmě může s natřískaným koncertním diářem mateřské skupiny snášet jen těžko. Asi málokdo zná přesné pozadí celé události, každopádně výsledkem byl jeho odchod, v době kdy se recenzovaná nahrávka již stihla začít nahrávat. Na uvolněný post okamžitě naskakuje Libor Daniš. To však ještě zdaleka není všechno. Nepřehánějí-li lidové báchorky, pak přímo uprostřed koncertu skupinu opouští i Zuzana. Zajímavé osudy, co říkáte? Nastalé provizorium, s hostujícím bubeníkem a tím současným v roli pěvce, muselo být skutečně zábavné, netrvá však dlouho a v popředí se objevuje opět zpěvačka, tentokráte Lucie Roubíčková.
A jsme zpátky v současnosti a tudíž u nahrávky „Time To Rise“. Původně Zuzanou nazpívaná verze šla do stoupy, neb budoucnost je třeba ukázat s novou divoženkou za mikrofonem. Jaká je? Musím přiznat, že na nahrávce zní dobře. Její hlas má škrabavé ostří tolik typické pro Simonu, umí však přejít i do klidnějších poloh Zuzaniných. Pravda, najdou se místečka drobet ošidná, ale je jich skutečně jen poskromnu a vezmeme-li v úvahu šibeniční termín do jakého naskočila, musíme konstatovat setsakra dobře odvedenou práci. Její angažmá se skupině prostě povedlo a štěstí na dobré rockové hlasy trvá.
Jak už název alba, respektive jeho dodatek, signalizuje, jde o výběr ze všech tří řadových desek a jediné novum tedy hledejme v anglických textech. Vyplývá z nich snaha o co nejvěrnější převedení původních předloh, což má na svědomí různorodá skupinka překladatelů, Andrejem Kutišem (CASTAWAY) počínaje a třeba Chymusem (ISACAARUM) konče. Vlastně ještě jedno podstatné vylepšení nahrávka přináší a tím je pochopitelně zvuk. Znát je to hlavně ve starších skladbách, kde častokráte vylezou věci, které na původní nahrávce vůbec nebylo možné zaregistrovat. Inu, ani ve studiové technice čas nezastavíš. Samozřejmě nepochybuji že v rámci nového nahrávání došlo i k přearanžování některých partů. V této souvislosti ovšem určitě zamrzí občasná liknavost v jindy precizní práci sólové kytary. Jakoby se Jirka Karpjuk (tady veden už jen jako host) viděl dávno jinde a tohle chtěl mít co nejrychleji za sebou. Nevím, jak si jinak vysvětlit občasnou ztrátu tradičního pnutí na strunách. K nejsilnějším číslům patří i v nových verzích „The Night/Noc“, „Give What Can Be Burnt With Fire/Prázdnotou svítí mi plamenomet“, „It (Closing The Circle)/TO (Kruh se uzavírá)“ nebo „Tears Of Arkona/Slzy Arkóny“, naopak starší skladby svou přímočarostí už trochu ztěžka popadají dech.
Máte-li chuť na čistokrevný heavy metal, jsou KRLEŠ přímo ideální volbou - to nejpovedenější na jednom disku s pořádně koňskou stopáží. Naštěstí si skupina odpustila všechny „lidové“ popěvky (pomineme-li závěrečný neodmyslitelný „Kráv´n´roll“ v živé verzi s dosti nepřesvědčivě namíchanou podporou publika), a tak posluchač dostane skutečně jen to „ryzí“. Hodnocení si odpustíme, neb chléb se bude lámat na příštím albu.
KRLEŠ si po další výměně zpěvačky a odchodu kytaristy Jiřího Karpjuka vybrali oddechový čas v podobě výběru toho nejlepšího z dosavadní tvorby. To vše navíc v jazyce pana Shakespeara. Výběr tedy bez hodnocení.
Lucie Roubíčková
- zpěv
Radek Sádovský
- kytary
Jiří Zíma
- basa
Jiří Smělík
- bicí
a hosté:
Jiří Karpjuk
- kytary
Libor Daniš
- kytara
Alena Vítová
- flétna
1. The Curse
2. Time To Rise
3. Master Of Illusions
4. The Night
5. Knights Without Steeds
6. Give What Can Be Burnt With Fire
7. It
8. It (Closing The Circle)
9. One More Time
10. Tears Of Arkona
11. Gunfire Is Lighting My Way
12. Iron, Gold And Dung
13. Kráv´n´roll (live)
Perunovo requiem (2008)
Time To Rise - Best Of (2006)
Slzy Arkóny (2004)
TO (2001)
Dejte plamenům co hoří (1999)
Stín předtím (demo) (1996)
Vydáno: 2006
Vydavatel: SIA Production
Stopáž: 71:18
Produkce: KRLEŠ
Studio: SPIN, Liberec
Kontakt: tel.: 776873461
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.